Mårten Andersson

En resenär som vill få fler att upptäcka det fantastiska landet Thialand!

30000

Hotell

15

Journaler

Träning i Thailand

Det är väldigt många som tycker om att träna och vara aktiv i sin vardag. Men hur blir det om man skulle åka till Thailand? I den här artikeln går vi igenom några saker som finns för dig som är aktivt och gillar träning och hälsa. Under semestertider är det allt för enkelt att komma ifrån träningen, men det behöver inte vara en ursäkt att vara i Thailand för att inte röra på sig. Maten är traditionellt sett hälsosam, det man ska akta sig för är ölen.

Vad kan man träna i Thailand?

Nedan kommer tre aktiviteter lämpliga att träna i Thailand väl under semestern, vilket passar alldeles utmärkt för dig som sedan innan provat på, eller för dig som provar på för första gången.

Thaiboxning

Muay Thai är en kamp-teknik som är väldigt gammal. Thailändare utvecklade denna självförsvarsteknik för att kunna behålla sin självständighet eftersom att de utvandrade från Kina till ett eget landskap, som idag nästan 1300 år senare, är Thailand. De använde tekniken för att bättre kunna försvara sig mot soldater med vapen.

Som du förstår är Thaiboxning väldigt vanligt i landet. Så vill man prova på ett pass så finns det flera gym i de stora städerna som erbjuder turister att delta. Man behöver sällan föranmäla sig utan går dit och frågar det lokala gymmet om det är möjligt att man får vara med.

Att delta under ett sparringpass är oerhört jobbigt och passen kan vara så långa som 4 timmar i sträck.
Därför är det viktigt att tänka på att dricka mycket vätska under träningspasset, men även efteråt när du återhämtar dig. Detta är extra viktigt eftersom att Thailand redan är ett land som är oerhört varmt med en extrem luftfuktighet.

Yoga

Yoga har funnits i många tusen år, men har idag blivit otroligt populärt. Det finns många olika slag av yoga att utföra, och det är på det senare åren, runt 1900-talet, som det blev mer utvecklat. Något som exempelvis har experimenteras fram är att hålla en upptränad och koncentrerad andning, när övningarna utförs.

Hot yoga, yin yoga och ashtanga är några olika varianter på utförande av yoga. Precis likt Thai-boxning i Thailand är det inte svårt att hitta ett ställe som erbjuder dig det du vill testa.
Det kanske kommer som en överraskning, men yoga är faktiskt tungt och kämpigt. Det passar alla olika människor, de som redan är tränade och de som vill börja.
Yoga är baserat på olika slags serier, och varje serie bygger upp kroppen och förbereder den för att klara nästa. Enkelt uttryckt skulle man kunna mena på att yoga är väldigt vänligt till en början, och desto duktigare du blir desto fler övningar kan du avancera och hänga med på.

Det går även, om du redan är kunnig inom yoga, att gå till ett lämpligt ställa som är lugnt och man kan finna ro, och träna yoga själv eller i sällskap. Det finns väldigt många fina ställen man kan besöka för en yoga-session, både inomhus men även ute i naturen. Dessutom, tack vare den harmoniska stämningen som ofta även återspeglas i landskapet där du gör övningar, går det att knäppa en instagramvänlig bild.

Gym

Som väntat för er som gillar att lyfta vikter, finns det så klart de traditionella gymmen. Det finns flera styckena i de flesta städer, både självständiga men även större kedjor.

Väl på gymmet finner du alltid kardiomaskiner att använda, om man hellre står på ett motionsband eller motionscykel istället för att springa/cykla ute bland befolkningen i den galna temperatur och luftfuktighet Thailand erbjuder. Det kan även vara så att dem har AC i gymmet, och då är det nog många som hellre väljer att springa i en kyld lokal, trots de vackra landskap som Thailand erbjuder.

Återhämtning

Att slita på musklerna kräver återhämtning, någonting som ökat blodflöde hjälper till med, vilket du bland annat får genom massage som Thailand är kända för. Att hitta en massör kan alla i detta land, dem finns i varenda hörn eller strand, dessutom tenderar en 40 minuters ordentlig massage inte kosta speciellt mycket heller.

Annan oerhört viktig återhämtning är vätskebalansen, som nämndes ovan, vilket är lätt att glömma bort. Thailand är väldigt varmt och att öka pulsen i ett träningspass förbrukar kroppens vätska genom svett för att kyla ner kroppen. Mycket vatten dagligen är bra, men lite extra på de dagar du tränar är alltid att rekommendera.


Lägg till en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *